منتدى طلاب جامعة جنوب الوادى بقنا
أهلا بك عزيزى الزائر بمنتدى جامعة جنوب الوادى بقنا عزيزى الزائر نتشرف بتسجيلك كعضو معنا فى المنتدى ملحوظة عزيزى الزائر المحاضرات والموضوعات المهمة التى تخص طلاب كل كلية بجامعة جنوب الوادى بقنا متاحة للسادة الاعضاء فقط سجل الان ومش هتندم لكى تستفيد بخدمات المنتدى المتميزة ولكى يكون لك الاولوية فى عمل الشات المباشر مع طلاب وطالبات الجامعة وعمل صداقات جديدة واجمل الحوارات الطلابية ولدينا ايضا المفاجأة الاكبر عمل وتصميم اعلانات ودعم ومساعدة واشهار المنتديات العربية مجانا للأعضاء فقط .اشترك واطلب اللى انت عايزه من محاضرات,سكاشن,امتحانات سابقة,دعم لمنتداك واشهاره وشوف طلبك هيتنفذ ولا لأ.
مع تحيات

من لم يتزوج بمصريه ........... اعزب

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل

من لم يتزوج بمصريه ........... اعزب

مُساهمة من طرف ahmed abas في الأحد فبراير 28, 2010 1:41 pm

هنا مقوله لا اعرف من قالها بلتحديد الامام الشافعي او الامام ماللك او ابو هريره رضي الله عنهم
وتقريبا هو الامام الشافعي رضي الله وعنه
والمقوله هي
"""من لم يتزوج بمصرية فليس بمحصن" ء""""
وقال أيضا : " من مات لم يتزوج مصرية فقد مات أعزب "
والغريب انه في درسات بتقول



فى دراسة كانت بتقول ان اكتر من 30 % من الزوجات المصريات بيضربن ازواجهن


و بيعاملنهم معاملة عنيفة .. و اشتملت الاحصائيات علي العدد الهائل من البلاغات اللي


بتتلقاها اقسام الشرطة في مصر .. و حالات الاصابات ف المستشفيات و القضايا اللي


بتنظرها المحاكم ( اعلي نسبة طلاق ف الوطن العربي موجودة ف مصر )


و من جهة اخري : هناك اراء منتشرة و خصوصا في دول الخليج ان المصريات بيحبوا
الفلوس اكتر من اي حاجة تانية .. و انهم مستعدات جدا للجواز من جنسيات اجنبية من اجل


الماديات و ليس الحب


( بس انا راي ان ده مينطبقش علي المراة المصرية بس ..


شبيه برضو بالراجل المصري اللي بيسافر دول الخليج علشان يشتغل ..


لكن الفرق هو انه بيشتغل .. و هي بتتجوز



والحديث يقول
عن
عمرو بن العاص قال: حدثني عمر أنه سمع رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول:
"إذا فتح الله عليكم مصر بعدي، فاتخذوا فيها جنداً كثيفاً، فذلك الجند خير
أجناد الأرض" قال أبو بكر: ولم ذاك يا رسول الله؟ قال: " إنهم في رباط إلى
يوم القيامة

وصادفني هذا الموضوع في احد المنتديات ولقيت واد مصري
بيرد بيقول عن حوار الدراسه ان ناس مصر دلوقتي غير ناس مصر ايام الامام
الشافعي
وواحد تاني بيرد بيقول ان حوار الدراسه ده ان طبعا لما الراجل تضربه مرتوا فده يخليه يعرف انه متجوز وطبعا ميبقاش متجوز الي ميضربش
ههههههههههههههههههههه


وطبعا
انا شايف يعني ان المصرين او النساء المصريات بيكافحوا يعني يساعدوا
رجلتهم وبصراحه هم رجاله في شيل المسوليه غير الخلجين المتعودين علي
الرفاهيه وعدم تحمل المسوليه
وهنا في مصر اخدوا مناصب كبيره اي نعم هم مقصرين بس نجحوا في جزء من المسوليه
علي العكس في باقي انحاء الوطن العربي
وانا طرحت الموضوع وكنت عاوز اعرف اراكم والي عندوا معلومه بشكك في المقاوله يقول
وحتي لو اتقالت مجمل في نساء مصر
وطبعا
للعم ان النبي صلي الله وعليه وسلم وهب له المقوقس السيده ماريه واختها
سرين واختار النبي صلي الله وعليه وسلم السيده ماريه واهب لشاعره حسان ابن
ثابت
ولدت مارية (رضى الله عنها) فى قرية عتيقة من صعيد مصر تدعى (حفن)
من قرى أنصنا الواقعة على الضفة الشرقية للنيل تجاه الأشمونين.
وهذه القريه الان بمركز دير مواس بمحافظة المنيا.

وهي ام المؤمنين وام ابراهيم ابن رسول الله صلي الله وعليه وسلم
لذللك ان رصول الله صلي الله وعليه وسلم له نسبا في مصر
وقيل انه عندما ولد ابراهيم اب النبي صلي الله عليه وسلم اعتقا رسول الله

وقالت السيده عاشه رضي الله عنها
"ما غرت علي امراه الا دون ماغرت علي ماريه "


عاوز اسمع اركم في الموضوع
avatar
ahmed abas
حاليا
حاليا

الكلية : التجاره
الجنس : ذكر
تاريخ الميلاد : 31/08/1988
العمر : 28
الابراج : العذراء
عدد النقاط : 579

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: من لم يتزوج بمصريه ........... اعزب

مُساهمة من طرف محمد ضياء الدين في الأحد فبراير 28, 2010 2:21 pm

مشكور بس يبقى كده فعلا الواحد يتجوز من بره مصر احسن














avatar
محمد ضياء الدين

وظيفته دلوقتى


وظيفته دلوقتى

الكلية : الحياه
الجنس : ذكر
تاريخ الميلاد : 29/08/1984
العمر : 32
الابراج : العذراء
عدد النقاط : 1778

http://svuqena.mygoo.org/profile.forum?mode=viewprofile&

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: من لم يتزوج بمصريه ........... اعزب

مُساهمة من طرف RADWAN في الأحد فبراير 28, 2010 2:37 pm

شوف اقولك انا لو هقعد بكرامتى اتجوز من مصر
لكن لو هضرب واروح المستشفى كل يوم لا انا مش ناقص ده انا متجوزش اصلا ومالها العزوبية حاجة فله مرتبك فى جيبك تصرف زى ما انت عايز تجيب اللى نفسك فيه وبابا هات المصروف وتجيلك مراتك عايزه وعايزه وعايزه يبقى الواحد يكبر دماغه احسن ويوفر ويجيب اللى هو نفسه فيه مش ياجى يشحت بعدين هما النسوان دول حد واخد منهم حاجة غير تعب القلب والجيب






avatar
RADWAN
وظيفته دلوقتى
وظيفته دلوقتى

الكلية : الحياة
الجنس : ذكر
تاريخ الميلاد : 01/03/1989
العمر : 28
الابراج : السمك
عدد النقاط : 1003683

http://www.svuqena.mygoo.org

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: من لم يتزوج بمصريه ........... اعزب

مُساهمة من طرف ahmed abas في الإثنين مارس 01, 2010 1:47 am

شكرااااااااا علي المشاركه
avatar
ahmed abas
حاليا
حاليا

الكلية : التجاره
الجنس : ذكر
تاريخ الميلاد : 31/08/1988
العمر : 28
الابراج : العذراء
عدد النقاط : 579

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: من لم يتزوج بمصريه ........... اعزب

مُساهمة من طرف محمد ضياء الدين في الإثنين مارس 01, 2010 1:45 pm

طيب سمعنا رايك برضه يا عبس














avatar
محمد ضياء الدين

وظيفته دلوقتى


وظيفته دلوقتى

الكلية : الحياه
الجنس : ذكر
تاريخ الميلاد : 29/08/1984
العمر : 32
الابراج : العذراء
عدد النقاط : 1778

http://svuqena.mygoo.org/profile.forum?mode=viewprofile&

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: من لم يتزوج بمصريه ........... اعزب

مُساهمة من طرف ahmed abas في الإثنين مارس 01, 2010 3:09 pm

ياشاااااااااااااااا انا مش ناوي اتجوز او مفكرتش في الحوار علشان كده
مش عارف يعني
انا عاوز اعرف اركم انتوا
avatar
ahmed abas
حاليا
حاليا

الكلية : التجاره
الجنس : ذكر
تاريخ الميلاد : 31/08/1988
العمر : 28
الابراج : العذراء
عدد النقاط : 579

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: من لم يتزوج بمصريه ........... اعزب

مُساهمة من طرف ahmed abas في الأربعاء مارس 03, 2010 1:25 pm

فين الناس الي تقول رايها
avatar
ahmed abas
حاليا
حاليا

الكلية : التجاره
الجنس : ذكر
تاريخ الميلاد : 31/08/1988
العمر : 28
الابراج : العذراء
عدد النقاط : 579

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: من لم يتزوج بمصريه ........... اعزب

مُساهمة من طرف RADWAN في الأربعاء مارس 03, 2010 3:03 pm

لا شكلها مافيش حد عايز يتجوز






avatar
RADWAN
وظيفته دلوقتى
وظيفته دلوقتى

الكلية : الحياة
الجنس : ذكر
تاريخ الميلاد : 01/03/1989
العمر : 28
الابراج : السمك
عدد النقاط : 1003683

http://www.svuqena.mygoo.org

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: من لم يتزوج بمصريه ........... اعزب

مُساهمة من طرف همس الحياه في الأربعاء مارس 03, 2010 9:44 pm

مع احترامي لوجهات نظركم انا من راي الانسان ميقدرش يعيش لوحده من الجميل ان يكون فيه شخص يشاركه الحياه ياخد رايه في كل حاجه يفهمه يحس بيه يكون جمبه وقت تعبه يشاركه همومه يفضفض ليه عن اللي خانقه حتى لو حتمر بيهم ازمات ماليه دي مش نهاية الحياه او مصيبه كبيره بالعكس دي حاجه حتقوي علاقتهم ببعض
انتم فاكرين الجواز سجن حتى ولو كان سجن فالسجن مع شخص بتحبه وبيحبك بتفهمه وبيفهمك بتحس بيه ويحسك اكييييييييييييييييييييييد هيبقى اجمل سجن
المهم انك تعرف تختار الشخص اللي يفهمك ويناسبك عشان متحسش انك مخنوق من الجواز او انه كارثة ابتلى بيها الواحد وقتها حتحس ان الجواز احسن مليون مره من العزوبيه
وبالنسبه للمراة المصرية فهي انسانه صبوره وحموله وفعلا بتقف جمب جوزها في الشده
واذا كان في ستات مصريات بيضربوا اجوازهم فهم اكيد قلة قليلة ولا تمثل جميع سيدات مصرفلكل قاعدة شواذ
avatar
همس الحياه
حاليا
حاليا

الكلية : اخصائيه نفسيه
الجنس : انثى
تاريخ الميلاد : 01/01/1985
العمر : 32
الابراج : الجدي
عدد النقاط : 539

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: من لم يتزوج بمصريه ........... اعزب

مُساهمة من طرف ahmed abas في الأربعاء مارس 03, 2010 11:37 pm

مع احترامي لوجهات نظركم انا من راي الانسان ميقدرش يعيش لوحده من
الجميل ان يكون فيه شخص يشاركه الحياه ياخد رايه في كل حاجه يفهمه يحس بيه
يكون جمبه وقت تعبه يشاركه همومه يفضفض ليه عن اللي خانقه حتى لو حتمر
بيهم ازمات ماليه دي مش نهاية الحياه او مصيبه كبيره بالعكس دي حاجه حتقوي
علاقتهم ببعض
انتم فاكرين الجواز سجن حتى ولو كان سجن فالسجن مع شخص
بتحبه وبيحبك بتفهمه وبيفهمك بتحس بيه ويحسك
اكييييييييييييييييييييييد هيبقى اجمل سجن
المهم انك تعرف تختار الشخص
اللي يفهمك ويناسبك عشان متحسش انك مخنوق من الجواز او انه كارثة ابتلى
بيها الواحد وقتها حتحس ان الجواز احسن مليون مره من العزوبيه
وبالنسبه
للمراة المصرية فهي انسانه صبوره وحموله وفعلا بتقف جمب جوزها في الشده
واذا
كان في ستات مصريات بيضربوا اجوازهم فهم اكيد قلة قليلة ولا تمثل جميع
سيدات مصرفلكل قاعدة شواذ







المشكله ان الكلام ده كبير قوي و
برضو معرفناش راءك في الموضوع
avatar
ahmed abas
حاليا
حاليا

الكلية : التجاره
الجنس : ذكر
تاريخ الميلاد : 31/08/1988
العمر : 28
الابراج : العذراء
عدد النقاط : 579

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: من لم يتزوج بمصريه ........... اعزب

مُساهمة من طرف همس الحياه في الخميس مارس 04, 2010 11:09 am

اولا : الكلام اللي انا قولته انا مش شايفه انه مشكلة ولا هو كبير ولا حاجة زي ماانت بتقول وكمان ده مش مجرد رأي وبس لا كلامي ده عن تجربة
ثانيا : وجهة نظري اللي انا قولتها كانت واضحة في اني رديت على موضوعك اللي انت كتبته بخصوص المرأة المصرية والجواز منها وبرده هوضحه تاني
(المراة المصرية هي احسن ست تنفع تكون زوجة وتتحمل المسؤلية مع جوزها في كل حاجه اكتر من اي ست تانيه في اي بلد اخرى وزي ماانت كتبت في موضوعك اللي مش متجوز مصريه مش حيحس ابدا ان هو متجوز وزيه زي الاعزب
ثالثا : كلامك عن الرأي اللي انا قولته كان في نوع من السخرية وده من خلال ردك وانا مقبلش ده
avatar
همس الحياه
حاليا
حاليا

الكلية : اخصائيه نفسيه
الجنس : انثى
تاريخ الميلاد : 01/01/1985
العمر : 32
الابراج : الجدي
عدد النقاط : 539

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: من لم يتزوج بمصريه ........... اعزب

مُساهمة من طرف محمد ضياء الدين في الجمعة مارس 05, 2010 12:44 am

مشكوره همس على تتداخل الجميل وده شيء يشرفنا كلنا طبعا الجواز من بلدى ام الدنيا مصر
وفعلا مفيش غير المصريه اللى تتحمل المسئليه والمصاعب وع بيتها وجوزها


ويا احمد مش لازم يعنى تسمع راي مدام همس لانها ابدت رايها بس ديه المشكله .. لكن موضوعك موجه لينا احنا الشباب واتمنى ان يكون اسلوب الحوار بين الاعضاء واصل الى حد الارتقاء والاحترام

واولا واخيرا هذا المنتدى انشء للمشوارات والمناقشات الجاده والمضحكه والعلميه وليس للاستهزاء

فارجو التفاهم بين وجهات النظر وكلمه بسيطه وهى شكرا تكفى للرد ع الموضوع














avatar
محمد ضياء الدين

وظيفته دلوقتى


وظيفته دلوقتى

الكلية : الحياه
الجنس : ذكر
تاريخ الميلاد : 29/08/1984
العمر : 32
الابراج : العذراء
عدد النقاط : 1778

http://svuqena.mygoo.org/profile.forum?mode=viewprofile&

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: من لم يتزوج بمصريه ........... اعزب

مُساهمة من طرف ahmed abas في الجمعة مارس 05, 2010 12:50 am

ثالثا : كلامك عن الرأي اللي انا قولته كان في نوع من السخرية وده من خلال
ردك وانا مقبلش ده



انا اسف مكنتش اقصد سخريه
بس ده كلام عطفي مش واقعي ده اذا اتبني علي حب اما دلوقتي مفيش حب والكلام ده

انا اسف مش قاصد السخريه اقصد الاختلاف وده من حقي اعتقد
avatar
ahmed abas
حاليا
حاليا

الكلية : التجاره
الجنس : ذكر
تاريخ الميلاد : 31/08/1988
العمر : 28
الابراج : العذراء
عدد النقاط : 579

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: من لم يتزوج بمصريه ........... اعزب

مُساهمة من طرف fify في الجمعة مارس 05, 2010 1:01 am

هدو النفووووووووس يا جماعة مافيييييييش احسن من المصرى

fify
حاليا
حاليا

الكلية : التجارة
الجنس : انثى
تاريخ الميلاد : 13/01/1992
العمر : 25
الابراج : الجدي
عدد النقاط : 92

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: من لم يتزوج بمصريه ........... اعزب

مُساهمة من طرف ahmed abas في الجمعة مارس 05, 2010 1:04 am

هههههههههههههههههههههوده راي برضو ولازم يكون صعدي جدع هههههههههه
avatar
ahmed abas
حاليا
حاليا

الكلية : التجاره
الجنس : ذكر
تاريخ الميلاد : 31/08/1988
العمر : 28
الابراج : العذراء
عدد النقاط : 579

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: من لم يتزوج بمصريه ........... اعزب

مُساهمة من طرف fify في الجمعة مارس 05, 2010 1:58 am

طيب خلى واحد يتجوزنى ويوشوف هعمل ايه هخلص عليه واقطعه واحطه فى كياس
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

fify
حاليا
حاليا

الكلية : التجارة
الجنس : انثى
تاريخ الميلاد : 13/01/1992
العمر : 25
الابراج : الجدي
عدد النقاط : 92

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: من لم يتزوج بمصريه ........... اعزب

مُساهمة من طرف sea lover في الجمعة مارس 05, 2010 2:25 am

انا رأى من رأى همس

تقبل مرورى
avatar
sea lover
حاليا
حاليا

الكلية : التربية بالغردقة
الجنس : انثى
تاريخ الميلاد : 18/04/1990
العمر : 27
الابراج : الحمل
عدد النقاط : 767

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: من لم يتزوج بمصريه ........... اعزب

مُساهمة من طرف ahmed abas في الجمعة مارس 05, 2010 12:46 pm

شكرااااااااااااااااا
طيب خلى واحد يتجوزنى ويوشوف هعمل ايه هخلص عليه واقطعه واحطه فى كياس
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه





هههههههههههههههههههههه
avatar
ahmed abas
حاليا
حاليا

الكلية : التجاره
الجنس : ذكر
تاريخ الميلاد : 31/08/1988
العمر : 28
الابراج : العذراء
عدد النقاط : 579

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة


 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى